EN | RU

החלמה מניתוח ארטרוסקופיה

אף על פי שלא מדובר בניתוח פתוח, החלמה מניתוח ארטרוסקופיה דורשת אף היא הקפדה על מספר צעדים.

בעבר, היה נהוג לומר: "חתך גדול – מנתח גדול". הכוונה בכך הייתה קשורה בניתוחים שבוצעו בשיטה פתוחה. עם הטכנולוגיות המתקדמות של ימינו, פני הדברים נראים אחרת לגמרי. דוגמה מייצגת לכך, היא ניתוח ארטרוסקופי, המשיג תוצאות איכותיות ואשר מתבצעות במסגרתו פרוצדורות רבות ברמת מורכבות שונה; כל זאת בגישה זעיר-פולשנית. כמובן שהדבר משפיע במספר היבטים על תהליך החלמה מניתוח ארטרוסקופיה.

ככלל, החלמה מהליך ארטרוסקופי מאופיינת ביכולות שיקום והחלמה מהירות לעומת ניתוח בשיטה הפתוחה. המשמעות היא, בין היתר, חזרה מהירה יותר לשגרה שלנו. דבר זה משמעותי והכרחי כשמדובר באיברים בעלי שמישות גבוהה, כמו הכתף. כעת ננסה להבין בצורה ממוקדת יותר את הגורמים המשפיעים על כך.

מהלך ההחלמה מארטרוסקופיה – ממה זה מושפע?

הניתוח עצמו

חשוב להבין כבר בתחילת הדברים: למרות שהחתכים ורמת הפולשנות קטנים יותר, גודל החתכים המבוצעים אינו זה שקובע את מהלך ההחלמה. הגורמים המשפיעים יותר מכל על תהליך ההחלמה הם: סוג הניתוח, מורכבותו ומיקומו.

במילים אחרות, ההשפעה הגדולה מכולן על ההחלמה נוגעת למה שבוצע בפועל באזור הפגוע. בהתאם לסוג הניתוח ולמצב המטופל, נקבעים המשך הטיפול, ובעקבותיו – משך זמן ההחלמה.

במקרה של ניתוח כתוצאה מפריקת כתף חוזרת, תלוי משך ההחלמה בחומרת הפגיעה, והתיקון של הרקמות הרכות והעצם. יכולים לעבור מספר חודשים עד להחלמה מלאה. במידה רבה, זו התלות בשיתוף הפעולה של המטופל בהליך השיקום לאחר הניתוח. כחוק אצבע, מדובר על תקופה של בין 3 חודשים לחצי שנה עד לחזרה מלאה לרמת התפקוד שלפני הניתוח. יחד עם זאת, חשוב לזכור שרפואה היא לא מתמטיקה ולכל מטופל משך ההחלמה שלו.

אם מדובר למשל בהסתיידות של הכתף שטופלה באופן ניתוחי, על פי רוב ניתן לחזור לתפקוד מלא מיד לאחר הניתוח. הדבר מתוזמן לחלוף הכאבים ובא עם תרגול פיזיותרפיה מתאים.

רמת פולשנות 

למרות שהניתוח עצמו קובע את משך ההחלמה, העובדה שמדובר בהליך זעיר-פולשני, מסייעת למגמה של עירוב נמוך יותר של רקמות וגידים המקיפים את האזור הפגוע, בהשוואה לניתוח פתוח. פולשנות זעירה זו, כוללת גם רמת דיוק גבוהה ביותר. בנוסף, היא מסכנת פחות שרירים ועצבים סמוכים.

בעזרת ביצוע של שלושה חתכים זעירים, הארטרוסקופיה יכולה לאתר ולטפל בצורה כירורגית מורכבת במגוון בעיות; קרע בגיד השרוול המסתובב, בעיית פריקה כרונית של הכתף, חוסר יציבות של מפרק הכתף ועוד- הן דוגמאות לכך. בשל תנאי הפתיחה הפולשניים פחות, התוצאות המושגות יאפשרו, לרוב, זמן החלמה קצר יותר.

החלמה מניתוח ארטרוסקופיה – ההתנהגות שאחרי

מספר שעות לאחר ההתאוששות מן הניתוח עצמו מתחיל שיקום האזור. כפי שאמרנו בתחילת הדברים, זמני ההחלמה משתנים על פי סוג הניתוח שבוצע ומצב המטופל.

תקופת ההחלמה מניתוח ארטרוסקופיה משקפת את השלבים הביולוגיים של ההחלמה. ב- 6 השבועות הראשונים, הדגש הוא על הגנה על התיקונים שבוצעו בניתוח עד ליצירת חיבור ביולוגי. תוך כדי, נשמרים טווחי התנועות במסגרת המגבלות.

בשלבים הבאים, וכתלות בהשגת מטרות השלב הקודם, נעבוד על החזרת טווחי התנועה, חיזוק הכתף והחזרת הכוח באופן מיטבי. שלב זה נמשך לרוב בין חודש וחצי לכחצי-שנה. בכל מקרה, חשוב לעבוד על פי פרוטוקול פיזיותרפיה מקובל המכבד את השלבים השונים בהחלמה. אליו מצטרף פיזיותרפיסט מוסמך ובעל ניסיון בטיפול בכתפיים.

אודות ד"ר יריב גולדשטיין 

לניסיון והתמחות מקצועית בניתוחי ארטרוסקופיה, יש משמעות יתרה, כאשר מדובר באזור מורכב כמו הכתף שלנו.

ד"ר יריב גולדשטיין, התמחה בביצוע ניתוחי כתף ארטרוסקופיים מורכבים ובהחלפות מפרקי-כתף. תת ההתמחות שעבר בצרפת, שילבה לימודים ועבודה לצד מנתחי הכתף הטובים בעולם. את הניסיון הרב שרכש ביישום שיטות טיפול מתקדמות, מיישם ד"ר גולדשטיין במטופלים הסובלים מכל קשת הבעיות בכתף.

רוצים לקבל מידע נוסף אודות החלמה מניתוח ארטרוסקופיה מד"ר גולדשטיין? אתם יכולים!

באפשרותכם ליצור קשר עמו בעל עת ולקבל תשובות בנושא ובכל שאלה הנוגעת לתהליך הכירורגי. בריאות איתנה ויציבה לכולנו. 

שתפו דף זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp