כתף קפואה

מהי כתף קפואה?

כתף קפואה, Adhesive capsulitis היא מחלה דלקתית של רקמת הקפסולה העוטפת את מפרק הכתף. היארעות המחלה היא כ 3% באוכלוסייה הכללית. המחלה נדירה בילדים ומאפיינת את קבוצת הגיל שבין 40-70 שנים עם נטייה גבוהה יותר אצל נשים. הסיבה למחלת כתף קפואה אינה ידועה על אף שקיימת היארעות גבוהה יותר של כתף קפואה בחולי סוכרת, חולי לב, מחלות פרכוסיות ומחלות ברקמת החיבור. כתף קפואה עשויה להתפתח ללא סיבה ברורה או לאחר חבלה.

השלבים של כתף קפואה

כתף קפואה מתנהגת בד״כ באופן צפוי כאשר קיימים בה מספר שלבים אופייניים.

שלב ראשון של כתף קפואה– זהו שלב הקפיאה. שלב זה מתאפיין בהופעה של כאבים המתגברים באופן הדרגתי. זהו השלב של מחלת כתף קפואה בו הכי קשה לאבחן את המחלה כי קיימת אבחנה מבדלת רחבה והתלונות אינן ספציפיות לכתף קפואה. בשלב הזה של המחלה, בשל הכאבים המוחמרים בתנועות, קיימת נטייה להפחית את השימוש ביד. היד שבה התפתחה כתף קפואה למעשה מפסיקה לתפקד בשל הכאבים ודבר זה גורם להחמרה במצב ולהתכווצות של הקפסולה. שלב זה יכול להימשך בין 3 ל 9 חודשים והוא מתסכל מאחר ולא תמיד ניתן להגיע לאבחנה מדוייקת ולפעמים מבלי לדעת שמדובר עדיין בכתף קפואה המטופל מופנה לביצוע בדיקות עזר רבות אשר אינן שופכות אור על המחלה וכן לטיפולי פיזיותרפיה אשר בעצמם אינם יעילים בשלב הזה.

שלב שני של כתף קפואה– זהו שלב הקיפאון. שלב זה מתאפיין בירידה הדרגתית בכאבים אך במצב סטטי או אפילו בהחמרה במגבלת התנועה. הקפסולה של הכתף נוקשה ומייצרת מחסום מכאני המתאפיין בכך שמעבר לעובדה שהחולה עצמו אינו מסוגל להניע את היד בכוחות עצמו, גם הבודק אינו מסוגל להניע את היד מבלי לגרום לכאב עז, בעיקר בסיבוב החיצוני ובהרחקת היד מהגוף. זהו השלב המוגבל ביותר מבחינת הפגיעה בטווחי התנועות בכתף. גם שלב זה עשוי להימשך בין 3-9 חודשים.

שלב שלישי של כתף קפואה – זהו שלב ההפשרה. בשלב זה התהליך הדלקתי פוסק והקפסולה חוזרת בהדרגה להיות גמישה. בשלב זה ישנה חזרה הדרגתית של  טווחי התנועה של הכתף והפחתה משמעותית בכאבים. גם השלב השלישי במחלת כתף קפואה הוא ארוך. על פי רוב, הוא נמשך כמו השלבים שקדמו לו אך זה נתון לשינוי.

דרכי הטיפול האפשריים בכתף קפואה

על פי רוב מדובר במחלה שמסתיימת מעצמה ואינה דורשת התערבות ניתוחית. בשלב בו חלה הטבה בכאבים ניתן לטפל בפיזיותרפיה לשחרור ההדבקויות  ושחזור של טווחי התנועות בכתף. ניתן לשלב טיפול בהזרקות של PRP, סליין קפוא או סטירואידים לאורך המחלה.

בעבודות חדשות שהתפרסמו נמצא כי הזרקה מונחית סונאר של חומרים שונים, ביולוגיים ואחרים לחלל המפרק תוך הרחבתו ולחלל התת אקרומיאלי בשלב הכואב של המחלה, בשילוב פיזיותרפיה מיד לאחר ההזרקה מקצרים את משך המחלה ומשפרים את המצב הקליני של המטופלים. לפעמים יש לחזור על הטיפול יותר מפעם אחת.

במקרים קשים ועיקשים קיימת אפשרות לביצוע מניפולציה תחת הרדמה בה בתהליך סדור בחדר הניתוח ותחת הרדמה כללית או הרדמה של הגפה כולה, מבוצעת קריעה של הקפסולה ללא הליך כירורגי. כיום מקובל יותר לבצע ניתוח זעיר פולשני, בטכניקה ארטרוסקופית ולשחרר את ההדבקויות בצורה מבוקרת. בניתוח כזה המנתח מחדיר סיב אופטי ומכשור המאפשר שחרור של הקפסולה באמצעות גלי רדיו וצריבה.

יש אור בקצה כתף קפואה

כתף קפואה היא מחלה מאוד מתסכלת עבור החולה שכן במקרים רבים נדרשת סבלנות וכוח סבל ולמרות שקיים אור בקצה המנהרה, לפעמים המנהרה נראית ארוכה והקצה רחוק. טיפול נכון וליווי רפואי יכולים להקל מאוד על הסימפטומים ובמקרים מסוימים לקצר משמעותית את משך המחלה.

בכל הנוגע לכתף קפואה, מומלץ להיוועץ באורתופד כתף מומחה. לקביעת תור – השאירו פרטים.

כתף קפואה