EN | RU

טיפול במקרה של שבר בכתף

שבר בכתף

שבר בכתף היא פציעה נפוצה. שבר בעצם הזרוע הקריבנית הוא שבר בכתף, הרביעי בשכיחותו באוכלוסיית הגילאים המבוגרים על אף שאינו מוגדר כשבר אוסטיאופורוטי.
שבר בכתף אינו פוסח על גילאי הביניים ועל האוכלוסייה הצעירה והספורטיבית וישנה עליה בשכיחות השברים בעונת הסקי והסנואובורד בחורף באוכלוסייה הפעילה ספורטיבית.

סוגים של שבר בכתף

שברים בעצם הזרוע הקריבנית מסווגים לפי אזור השבר, לפי איפיון התזוזה בשבר ויכולים להיות מלווים בפגיעה בגידי הכתף כמו גם בקרעים ברצועות הכתף. שבר בכתף באזור ההומורוס יכול לגרום לפגיעה באספקת הדם לראש עצם הכתף. במקרה כזה מדובר בשבר בכתף שעשוי לגרום לסיבוכים מאוחרים גם לאחר ניתוח לקיבוע שבר בכתף. 

מקרה של ניתוח כטיפול של שבר בכתף

מנתח הכתף בודק את המטופל ומאבחן, בסיוע בדיקות עזר ובדיקות דימות, באיזה סוג של שבר בכתף  מדובר. לפי סוג השבר והרמה התפקודית של המטופל נגזר אופי הטיפול שיכול להיות לא ניתוחי (שמרני) או ניתוחי.
במקרים בהם קיים שבר בכתף עם תזוזה משמעותית שצפויה לגרום למגבלת תנועה משמעותית או לפגיעה תפקודית משמעותית מומלץ לתקן את העמדה ולקבע את השבר באופן ניתוחי.
הקיבוע שבר בכתף נעשה באמצעות מסמר המוחדר לתוך תעלת העצם או באמצעות פלטה המוצמדת אל העצם באמצעות ברגים.
באוכלוסיה המבוגרת ובמקרים בהם מידת הריסוק של העצם היא כזאת שתיקון ראשוני אינו צפוי לתת תוצאה מיטבית מבוצעת החלפה של המפרק.

ניתוח לקיבוע שבר בכתף עשוי להמשך בין 30 דקות לשעתיים ולפעמים מעט יותר. ברוב המקרים נדרש אשפוז של לילה אחד לאחר הניתוח.

לאחר ניתוח לקיבוע שבר בכתף, מתחילה תקופת החלמה שנמשכת בין 3-6 חודשים. בהתאם לסוג השבר, לסוג הקיבוע שנבחר ולמטופל, מותאם הפרוטוקול הפיזיותרפיה מטיבי

שבר בכתף – שברים בגבשושית הגדולה (Greater Tuberosity (GT

הגבשושית הגדולה של עצם הזרוע היא האזור שאליו מתחברים הגידים שאחראים על הרחקת היד מהגוף (הרמת היד לצד) ועל הסיבוב החיצוני של הזרוע.
שבר של הגבשושית הגדולה  היא סוג של שבר בכתף שבו גידי הכתף מנותקים מעצם הזרוע.
שברים של הגבשושית הגדולה נגרמים על פי רוב בנפילה, עם או ללא פריקה קדמית של הכתף.
קיימת סכנה של תזוזה של השבר עקב משיכת הגידים והשרירים. מאחר וכיוון המשיכה של השרירים והגידים הוא עליון ואחורי, זהו האזור שאליו נודדת הגבשושית. במידה וקיימת תזוזה משמעותית יש להחזיר את הגבשושית למקומה ולקבע אותה משתי סיבות עיקריות:
מניעת המגבלה הצפויה בתנועה בשל ההפרעה המכאנית של הגבשושית אשר מתמקמת בין ראש עצם הזרוע לבין עצם הכתף ולא מאפשרת הרחקה של היד מהגוף.
שחזור המיקום האנטומי והתפקוד הנכון של הגידים והשרירים.

הניתוח לתיקון שבר בכתף מבוצע דרך חתך קטן בחלק הקדמי-עליון של הכתף. הקיבוע מבוצע באמצעות ברגים, פלטה או עוגנים.
לאחר הניתוח נדרש שימוש במתלה המציב את הזרוע ברוטצייה נייטרלית NRW.

שבר בכתף – שברים בעצם הבריח

עצם הבריח היא העצם המקשרת בין עצם החזה לבין עצם הכתף. העצם נמצאת בחלקה הקדמי של הכתף. בד״כ ניתן להרגיש את העצם במישוש ואף לראות אותה באנשים בעלי מבנה גוף רגיל או רזה. עצם הבריח משמשת כזרוע-מנוף, בדומה לכבל המחבר בין קודקוד מנוף הבניה לזרוע שלו. התפקיד שלה הוא ייצוב הכתף וחיזוקה כאשר היד מושטת לפנים או הצידה.
שברים בעצם הבריח הם סוג נוסף ונפוץ של שבר בכתף, הם נפוצים וקורים בעיקר במקרים של חבלה ישירה או חבלה ליד או הזרוע. שברים אלו מאפיינים רוכבי אופניים, אופנועים, חבלות בסקי וסנובורד, חבלות ישירות במסגרת אומנויות לחימה.
עצם הבריח הינה עצם בעלת מבנה גיאומטרי משתנה ומורכב. השברים בעצם מתחלקים לפי אזור השבר כאשר השבר הנפוץ ביותר הוא שבר באמצע העצם או כפי שהוא מכונה בשפה הרפואית, ה 1/3 האמצעי.
היסטורית, הטיפול בשברי עצם הבריח היה שמרני (לא ניתוחי) אך בשנים האחרונות קיימים פרמטרים שונים המצרכים התייחסות שונה לשברים ואופי הטיפול בהם.

אינדיקציות לניתוח:

  • ישנם מקרים בהם אחד מחלקי השבר לוחץ מבפנים על העור או אפילו פורץ את העור. זוהי אינדיקציה מוחלטת לניתוח.
  • קיצור משמעותי – ידוע כי במקרים בהם יש קיצור משמעותי של העצם, גם אם יש חיבור גרמי טוב נגרמת הפחתה בכוח היד.
  • שברי Z – קיימים שברים בהם אחד מחלקי השבר עומד בניצב לשאר החלקים. שברים אלו מכונים גם שברי Z והם מלווים באחוז גבוה מהרגיל של אי חיבור או חיבור לא טוב הגורם לכאבים ומגבלה בהמשך.
  • כאשר יש שבר גם בעצם השכמה וגם בעצם הבריח, קיים למעשה ניתוק גרמי של הגפה העליונה מהגוף. במקרים כאלו יש לקבע את אחת מהעצמות.

בניתוח מבוצע חתך עדין מעל לעצם הבריח, השרירים מופשלים מהעצם והמנתח מיישר את העצם ומשחזר את האנטומיה המקורית. לאחר השחזור הזמני, העצם מקובעת באמצעות פלטה, ברגים, חוטים, מסמרים או שילוב של כמה אביזרים שונים.

הניתוח לקיבוע שבר בכתף מסוג שבר בעצם הבריח מתבצע באשפוז קצר של יום אחד. במידה והניתוח מתבצע בשעות הבוקר ניתן להשתחרר הביתה עוד באותו היום.
לאחר הניתוח היד מקובעת במתלה וניתן להתחיל לתרגל פיזיותרפיה באופן מוגבל כבר מיון לאחר הניתוח.
רוב המטופלים מדווחים על הקלה משמעותית כבר כשבועיים לאחר הניתוח. במסגרת המעקב יבוצעו צילומים חוזרים כדי להדגים חיבור גרמי של השבר.

שתפו דף זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp