פלזמה עתירת טסיות

טיפול אורתו-ביולוגי בהזרקת הזרקת גורמי שגשוג
הדם מורכב מנוזל פלסמה ובו סוגי תאים שונים וחומרים מומסים אחרים. התאים השונים נושאים תפקידים שונים כאשר המוכרים בהם הם תאי הדם האדומים האחראים על העברת החמצן לאיברים השונים ועל סילוק דו-תחמוצת הפחמן מהם, התאים הלבנים הלוקחים חלק במלחמה בזיהומים בגוף וטסיות הדם האחראיות בין היתר על עצירת דימומים וקרישת דם.
פלזמה עשירת- טסיות היא למעשה השתלה עצמית (השתלה אוטולוגית) של תסנין הפרקציה בדם המכילה את טסיות הדם.

מה מייחד את טסיות הדם?

הטסיות מכילות פקטורי גדילה הנחשבים כבעלי השפעה על מנגנוני הדלקת בגוף בצורה שמעודדת ריפוי של גידים, רצועות, שרירים ועצמות. המנגנון הביולוגי מאחורי הטיפול מדבר על שילוב של שחרור מקומי של פקטורי גדילה כמו:
Transforming growth factor beta
פקטורי גדילה פיברובלסטיים
פקטורי גדילה ממקור טסיות
פקטורי גדילה של רקמת חיבור

בסביבה של טסיות משופעלות, שילוב הפקטורים הנ״ל משפעל את מנגנון הריפוי של הרקמות.
הפוטנציאל להגברת הריפוי הביולוגי בפרוצדורה פשוטה עם מיעוט סיבוכים הופכת את השימוש בפלזמה עשירת הטסיות לטיפול מקובל בפתולוגיות שונות.

שלבי הטיפול:

המטופל מתקבל במרפאה ולאחר הכנה סטרילית מתבצעת לקיחה של דם ורידי במבחנה, בדומה לאופן לקיחת בדיקות דם בקופת החולים.
הדם שנלקח מועבר למערכת ייעודית המוכנסת לצנטריפוגה. תהליך הסרכוז נמשך מספר דקות ואחריו מתקבל מיצוי של טסיות הדם מתוך הדם שנלקח בריכוז של עד פי 14 מריכוזם בדם שלא עבר את התהליך.
בטכניקה סטרילית ותחת הנחיית אולטראסאונד מבוצעת החזרה של הטסיות שנלקחו מדם המטופל עצמו (שתל אוטולוגי) אל האזור שזקוק לטיפול.
התהליך כולו אורך כ-20 דקות, אינו כרוך בהרדמה והתאוששות ומיד לאחריו ניתן ללכת הביתה ולחזור לפעילות רגילה בהתאם להנחיות.
על פי רוב נדרשים שלושה טיפולים להשגת האפקט האופטימלי של הטיפול.
לאחר הטיפול עשויים להיות כאבים מקומיים במשך מספר ימים אשר ניתן לטפל בהם בתרופות נוגדות כאבים.