זריקת קורטיזון לכתף

זריקת קורטיזון לכתף היא טכניקה המקובלת כטיפול בכאבי כתף כרוניים. השימוש בטכניקה זו נפוץ בקרב הרופאים המטפלים בקהילה ונחשב לטיפול לא פולשני.

זריקת קורטיזון לכתף היא בעצם זריקה של סטירואידים ומטרתה לטפל בדלקות כרוניות של הכתף.

כטיפול, זריקת קורטיזון לכתף הוא טיפול מהיר ואינו נושא עלויות גבוהות. זריקת קורטיזון לכתף מבוצעת במרפאות בקופת החולים, במוקדים לרפואה דחופה ובחדרי המיון.

קיימות מספר אינדיקציות לטיפול של זריקת קורטיזון לכתף ובהן:

טיפול בכאב כרוני במפרק האקרומיוקלויקולרי, טיפול בכאבים בכתף על רקע תסמונת הצביטה,

טיפול בדלקת של הגיד הארוך של שריר הביצפס, טיפול בכאבים ממקור של שחיקה ניוונית של המפרק.

יעילות הטיפול משתנה. לפעמים זריקת קורטיזון לכתף יכולה להיות פתרון מצוין לכאב כרוני ולפעמים זריקת קורטיזון לכתף משפיעה לטווח קצר מאוד (שעות עד ימים ספורים).

זריקת קורטיזון לכתף נושאת בחובה גם סיכונים.

זריקת קורטיזון לכתף עשויה להיות מסוכנת במקרים של סוכרת בלתי מאוזנת ובכל מקרה שבה מבוצעת זריקת קורטיזון לכתף בחולה סוכרת יש צורך במעקב קפדני אחר ערכי הסוכר ואיזון תרופתי לפי הצורך. ככלל אצבע, יש להמנע ממתן זריקת קורטיזון לכתף בחולי סוכרת.

זריקת קורטיזון לכתף היא בעלת אפקט מחליש לעצם ועל כן זריקת קורטיזון לכתף אינה מומלצת במקרים שבהם האופציה הניתוחית על השולחן בתקופה הקרובה. יש לציין כי השפעה זו על איכות העצם, חולפת כעבור מספר חודשים.

זריקת קורטיזון לכתף עשויה לגרום להחלשה של הגידים ואפילו לקרע.

זריקת קורטיזון לכתף מבוצעת על פי רוב ללא אמצעי הכוונה.

כיום, קיימים טיפולים בעלי יעילות טובה אשר בשימוש בהם ניתן להימנע מהצד השלילי של זריקת קורטיזון לכתף.

הזרקת פקטורי שגשוג – פלזמה עשירת טסיות (PRP):

ע״י שימוש בהגברת פוטנציאל הריפוי הביולוגי של הגוף ניתן להביא להפחתה ניכרת בכאבים סביב דלקות ובשיפור התוצאות במקרים של קרעים חלקיים בגידים.

במחזור הדם שלנו תאים רבים, בהם הטסיות. הטסיות מוכרות כתא האחראי על קרישת הדם. היכולות הביולוגיות הטמונות בטסיות הן רבות. בין היתר מכילות הטסיות פקטורי גדילה. על ידי הפרדת הטסיות משאר מרכיבי הדם, מייצרים מיצוי ביולוגי המגביר את פוטנציאל הריפוי של הרקמות.

הנסיוב עשיר הטסיות (PRP) מוזרק תחת הנחיית אולטראסאונד אל אזור הדלקת או אל הקרע החלקי בגידים ומאפשר העצמה של תהליך הריפוי הטבעי של הגוף ללא שימוש בסטירואידים וללא הצדדים השליליים של זריקת קורטיזון לכתף.

הפעולה מתבצעת במרפאה ואורכת זמן קצר. דם נקלח מהוריד כמו בבדיקת דם רגילה ומועבר לסרכוז בסרכזת (צנטריפוגה) ייעודית. התוצר שמתקבל מוזרק תחת אלחוש מקומי ובהנחיית אולטראסאונד. ניתן לנהוג לאחר הפעולה.

הזרקת חומצה היאלורונית:

שחיקה ניוונית או שחיקה על רקע מחלת פרקים היא מחלה המאפיינת בעיקר את האוכלוסייה המבוגרת אך יכולה להופיע גם באנשים בגילאי הביניים ואפילו בצעירים, לאחר טראומה או פריקות חוזרות של הכתף. המפרק מצופה ברקמה עמידה לשחיקה הנקראת סחוס מפרקי המאפשרת החלקה של חלקי המפרק זה כנגד זה. בשחיקה של המפרק, הסחוס המפרקי נפגם ומתפרק. למעשה, המפרק החלק הופך להיות לעצם מחוספסת. הסימנים הקליניים של שחיקה כוללים: כאבים בעת הפעלת המפרק, חריקות ורעשים בהפעלת המפרק, ירידה בטווחי התנועות וריבוי נוזל תוך מפרקי. הביטוי הקליני הוא ירידה משמעותית בתפקוד ולמעשה נכות ממשית.

מפרק שחוק אינו מתפקד עוד כמו שתפקד בעבר וסחוס אינו ניתן לשחזור או שיקום בטכנולוגיה של היום.

הפתרון הניתוחי הוא החלפת המפרק במפרק פרוסטטי ממתכת.

במקרים מסויימים, ניתן לדחות את הצורך בניתוח ואולי להימנע ממנו בכלל על ידי שימוש בהזרקות תוך מפרקיות.

החומצה ההיאלורונית מורכבת משני מרכיבים – חומצה גלוקורונית וגלוקוזאמין. למעשה מדובר במולקולה מורכבת שעוזרת בסיכוך המפרק, בלימת הזעזועים בו ושמירת הנוזלים המפרקיים בתוך הקפסולה המפרקית.

מנגנון הפעולה לא ברור דיו אך במחקרים שנעשו נמצאה השפעה חיובית של חומצה היאלורונית בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת.

השימוש בחומצה היאלורונית הוכח במחקרים שונים כיעיל נגד כאבים יותר מתרופות אחרות המקובלות בטיפול במחלה ניוונית של המפרק. השימוש בחומצה היאלורונית דוחה את הצורך בהחלפת מפרק. הטיפול מבוצע בהזרקה חד פעמית למפרק בהנחיית אולטראסאונד עליה ניתן לחזור לפי הצורך.

הפעולה כולה אורכת מספר דקות ומתבצעת במרפאה.

זריקת קורטיזון לכתף