EN | RU

קרע בגיד הסופרה

פיזיותרפיה

קרע בגיד הסופרה הוא השכיח ביותר מבין הקרעים בקבוצת גידי הכתף. מדוע זה קורה, מה תפקידו של הגיד וכיצד יש לטפל בו במקרה של קרע?

הסופרה, או בשמו המלא: סופרהספינטוס, הוא שריר מרכזי בקבוצה של ארבעת שרירי השרוול המסובב – Rotator Cuff . ארבעת השרירים הללו נושאים בתפקיד החשוב של ייצוב תנועת הכתף בצורה מיטבית. שריר הסופרה, הממוקם בחלקה העליון של הכתף, נושא בנטל המרכזי של עומס בזרוע. משום כך, מצב של קרע בגיד הסופרה, חלקי או מלא, הוא שכיח ביותר. עובדה זו מחייבת הבנה עמוקה – מדוע וכיצד זה קורה, וכיצד יש לטפל בכך.

מבנה גיד הסופרה

במאמר שדן בקרע ובדלקת בגיד הכתף, הוצג מפרק הכתף. מפרק זה מורכב למעשה מ-4 מפרקים שונים האחראים על התנועה הכוללת של הכתף: המפרק בין עצם הזרוע לעצם השכם, המפרק בין עצם השכם לבית החזה ושני מפרקים נוספים משני צדיה של עצם הבריח. המבנה הזה פועל בתיאום מושלם, ועטוף בשרירים, גידים ורצועות. שרירי השרוול המסובב, ובהם גיד הסופרה מהווים אם כך חלק מרכזי בקיום ההנעה התקנית והחלקה של הגידים בכתף.

 

מדוע מתרחש הקרע ומי סובל מכך?


כאמור, גיד הסופרה נושא בנטל המרכזי של עומס בזרוע. הדבר רלוונטי במיוחד לפעולות הרמה, הנפה והעמסה. כיוון שכך, הוא גם מועד לפורענות ונוטה להישחק ולהיפצע באופן השכיח ביותר מבין שרירי השרוול המסובב.
פגיעה שחיקתית יכולה להתרחש כתוצאה מרקע ניווני. הגיד עבר שחיקה מתמשכת, ומוטל עליו עומס מרבי. לרוב, הדבר נובע כתוצאה מגיל מתקדם, כלומר, עם הזמן, השרירים נחלשים ובהתאם לכך חשופים יותר לפגיעה. לכן, שכיחות הסובלים מקרע בגיד הסופרה עולה משמעותית החל מגילאי 60 ומעלה.
פגיעה עלולה לקרות גם על רקע טראומתי, כלומר כתוצאה מפציעה או מחבלה קשה בגידי הכתף, הגורמת לקרע. רקע כזה מאופיין בחתך גילאים צעיר יותר. הדבר בולט במיוחד בקרב ספורטאים מקצועיים המעמיסים יתר על מידה על הגיד. גם אנשים העוסקים בפעילות הכוללת הנפה של הזרוע מעל לגובה השכמות (סבלים למשל), נמצאים בסיכון לקרע בסופרה.

חומרה

לא כל פגיעה בגיד הסופרה משמעה קרע. בגילאים צעירים – עד 40, ייתכנו מקרי דלקת המסתיימים בטיפול שמרני ובפיזיותרפיה. מעבר לקרע על רקע ניווני ורקע טראומתי, יש לבחון גם את סוג הקרע. גם עובי הקרע הוא קריטי בשיקול אם לנתח את הגיד. ככל שהקרע עבה יותר, יקשה הדבר על כל פעולה שגרתית של הכתף.

בכל מקרה, רק לאחר אבחון של אורתופד מומחה ניתן יהיה לדעת איזה סוג טיפול מתאים.

אבחון וסוגי טיפול

כדי לאבחן קרע בסופרה נדרשות בדיקות דימות כמו אולטראסאונד או MRI. רופא מנוסה יכול לאבחן באמצעות אולטרסאונד, במסגרת מרפאתית, ובמידת הצורך לטפל תוך כדי, בין היתר באמצעות הזרקות. אם אובחן קרע קל, יש לנסות תחילה את הטיפול השמרני, הכולל פיזיותרפיה, משככי כאבים, וכאמור – הזרקות למקום הפציעה. אם לא השתפר המצב, תישקל התערבות ניתוחית. זאת, במיוחד כשמדובר במקרה של קרע מלא בסופרה. קרע מלא משמעו הפרדה מלאה בין הגיד לעצם. הדבר מצריך לחבר מחדש את הגיד הקרוע לעצם.
במידה ואכן נדרש ניתוח, הוא יתבצע באופן ארתרוסקופי – זעיר פולשני. ניתוח כזה כולל שימוש במצלמה זעירה שתסייע לזיהוי ולסילוק השכבות הדלקתיות שבזיזי העצם, ולחיבור מחדש של הגיד והעצם שהופרדו (בתרחיש של קרע מלא). בכל מקרה, חשוב לזכור כי ברובם המוחלט של המקרים, ניתוח הוא האופציה האחרונה. יש להתייעץ עם מומחה בתחום, ולהבין היטב את המצב ואת האפשרויות הטיפוליות העומדות בפניהם של המטופל והרופא.

רוצים לדעת עוד על טיפול במצבי קרע בגיד הסופרה?
למידע נוסף ולייעוץ בכל שאלה, אתם מוזמנים ליצור קשר עם ד"ר יריב גולדשטיין.‎‎‎

שתפו דף זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
פיזיותרפיה