הסתיידות בכתף

פציעות כתף, הסתיידות בכתף , דלקת בכתף, ניתוח קרע בגיד הכתף

הסתיידות בכתף (מכונה גם: דלקת בכתף)

הסתיידות בכתף המכונה גם דלקת בכתף, דלקת מסויידת של הגידים או Calcific Tendinitis היא למעשה הצטברות של משקעי הידרוקסיאפטיט (סידן) השוקעים בתוך גידי הכתף . הסתיידות בכתף שכיחה בעיקר בנשים בין הגילאים 30-60 ובחלק לא מבוטל מהמקרים אינה דורשת התערבות ניתוחית. במקרים רבים בהם יש כאבים בכתף, הסתיידות בכתף עשויה להיות ממצא לוואי אך לא מחויבת להיות המקור לכאבים או המקור העיקרי לכאבים. ב 5% מהמבוגרים ניתן לראות הסתיידות בכתף בבדיקות דימות ללא כל הסתמנות קלינית.

הגידים בהם מופיעה הסתיידות בכתף

ב 80% מהמקרים הסתיידות בכתף מופיעה בגיד הסופראספינטוס. הסתיידות בכתף יכולה להופיע גם בגידים האחרים של הכתף כמו גיד הסובסקפולריס, גיד האינפרספינטוס ולפעמים גם ברקמת הבורסה המצפה את הגידים.

מקור ההיווצרות של הסתיידות בכתף

קיימות מספר תיאוריות בנוגע למקור היווצרותן של הסתיידות בכתף אך למעשה במקרים אלו רב הנסתר על הגלוי. בניגוד למה שלפעמים חושבים, אין קשר בין אכילת מוצרי חלב לבין היווצרות של הסתיידות בכתף.

כאבים עקב הסתיידות בכתף יכולים להופיע בעת הנעה של היד או בעת מנוחה. במקרים רבים הסתיידות בכתף אשר החלה את תהליך ההתפרקות גורמת לכאבים כה עזים שבגינם פונה המטופל לקבלת טיפול רפואי ואפילו לחדר המיון. מופע זה של התפרקות ההסתיידות עשוי להיות סוער מאוד. המטופלים מתארים כאבים עזים אשר אינם מאפשרים להניע את היד בכלל. בחדר המיון מבוצעים צילומים בהם ניתן לראות בבירור הסתיידות בכתף. במקרים רבים המטופל יקבל תרופות חזקות לטיפול בכאבים ולפעמים אפילו זריקה נגד כאבים. צילומים חוזרים שיבוצעו מספר שבועות לאחר האירוע החריף לא יראו עוד הסתיידות בכתף. מאורע חריף זה הנקרא גם ״קריז הכתף״ מציין למעשה את סופה של המחלה.

אבחון הסתיידות בכתף

ניתן לאבחן הסתיידות בכתף באמצעות בדיקת אולטראסאונד (בדיקה זו יכולה להתבצע במרפאה) ובאמצעות צילום רנטגן. בדיקות כמו של הכתף פחות מתאימות במקרים של הסתיידות בכתף הסתיידות בכתף יכולה להישאר בגיד זמן רב, אפילו שנים, מבלי שתגרם הפרעה משמעותית במהלך החיים התקין.

הסתיידות בכתף יכולה להיות מטופלת באופן שמרני. במצב זה ממתינים למהלך הטבעי של המחלה בו קיים פירוק ושחרור של ההסתיידות.

הסתיידות בכתף יכולה להיות מטופלת באמצעות תרופות מקבוצת נוגדי הדלקת והכאבים ובאמצעות פיזיותרפיה.

טיפול בהסתיידות בכתף באמצעים ביולוגיים

במקרים מסוימים של הסתיידות בכתף ניתן לנסות לבצע ניקור ושטיפה בשילוב הזרקה של מיצוי טסיות הדם ופקטורי שגשוש שנלקחו מהמטופל עצמו. טיפול זה הוא טיפול אורתו-ביולוגי ב PRP המנצל את יכולות הריפוי של הגוף בכדי לזרז את תהליך ההחלמה. הפעולה נעשית בהנחיית אולטראסאונד נדרש זיהוי של הסתיידות בכתף, אשר אליה מכוונת המחט. ניקור של הסתיידות בכתף והזרקה אליה לא דורשת הכנה מקדימה ומבוצעת במרפאה תחת אלחוש מקומי

טיפולים מקובלים אחרים במקרים של הסתיידות בכתף הם הזרקה של סטירואידים לחלל התת אקרומיאלי, ניקור מונחה סונאר של הסתיידות בכתף וניסיון שאיבה וטיפול בגלי הלם

ניתוח לטיפול בהסתיידות הכתף

במיעוט המקרים, כאשר יש הסתיידות בכתף המוגדרת גדולה, כאבים שנמשכים זמן רב ולא הגיבו לניסיונות הטיפול הלא ניתוחיים ופגיעה משמעותית באיכות החיים, באיכות השינה או ביכולת לבצע פעולות יומיות בשל הכאבים, מבוצע ניתוח ארטרוסקופי. ניתוח לשחרור הסתיידות בכתף מבוצע על ידי החדרה של סיב אופטי אל הכתף וצפייה בתמונה על מסך וידאו. באמצעות הזזת הסיב האופטי בחלל הכתף מחפשים הסתיידות בכתף ולאחר איתורה, מבוצע ניקור מבוקר ושחרור של המשקע הסידני לאחר הוצאת הסתיידות בכתף ישנם מקרים בהם החלל שנתפס בעבר על ידי ההסתיידות ידרוש הטרייה ואפילו תפירה. לפעמים הזרקה של חומרי שגשוג לאזור הניקור תאפשר החלמה מהירה יותר של האזור, עם פחות כאבים.בהתאם לממצאים לאחר הוצאה ניתוחית של הסתיידות בכתף, יחליט המנתח האם נדרשת פיזיותרפיה המגינה על הגידים עד להחלמתם המלאה (במקרה בו בוצע תיקון של הגיד) או שניתן לחזור לתפקוד מלא מיד לאחר הניתוח.

פציעות כתף, הסתיידות בכתף , דלקת בכתף, ניתוח קרע בגיד הכתף