EN | RU

קרע בגיד הכתף

פתרון לקרע בכתף, דלקת בגיד הכתף, קרע בגיד הכתף

התפתחות דלקת בגיד הכתף

בתנועות הכתף מעורבים מספר גידים המכונים השרוול המסובב. מקור הכינוי מהצורה בה עוטפים הגידים את מפרק הכתף ומאפשרים את תנועתו. 

גידים אלו עלולים להיפגע במנגנונים שונים, הנפוצים שבהם הם גיל וטראומה. את השינויים החלים בגופנו עם השנים אנו רואים היטב מול המראה בכל יום. צבע וכמות השיער משתנים, עם השנים מופיעים עוד קמטים סביב העיניים ובמצח. אותם תהליכים הקשורים בגיל מאפיינים גם את הרקמות בכתף אך בניגוד לאיכות השיער ועור הפנים, גידי הכתף נסתרים מעינינו. 

דלקת בגיד הכתף היא אחד המצבים הנפוצים הגורמים לכאב בכתף. דלקת בגיד הכתף זה מדמה פעמים רבות קרע בגיד הכתף ולכן יש צורך בבירור מקיף לפני שמדברים על ניתוח קרע בגיד הכתף. 

טיפול במקרה של קרע בגיד הכתף

קרע בגיד הכתף גורם לכאבים, מגבלה בתנועה וחולשה.

בעבר היה נהוג לסווג את הקרעים בגידי השרוול המסובב לשני סוגים עיקריים: קרע בגיד הכתף שניתן לתיקון, קרע בגיד הכתף שאינו ניתן לתיקון. כיום, טכנית ניתן לתקן כמעט כל קרע בגיד הכתף (למעשה כל קרע בגיד הכתף) וההחלטה האם יש טעם בתיקון תלויה בסיבת הקרע, איכות הגידים המועמדים לתיקון וכן איכות השרירים המניעים את אותם גידים.

באנלוגיה הגיד הוא כבל, המחבר בין המנוע (השריר) לבין עצם ראש ההומרוס. אם המנוע אינו פועל עוד, תיקון קרע בגיד הכתף (הכבל) לא יוביל לפעולה. לפיכך לפני ההחלטה על הטיפול במקרה של קרע בגיד הכתף מבוצעות בדיקות דימות המדגימות את איכות הגיד והשריר ומסייעות להחליט על הטיפול המתאים.

הגדרת קרע בגיד הכתף – האם הקרע חלקי או מלא?

קרע בגיד הכתף יכול להיות קרע חלקי. זהו הוא קרע בגיד הכתף שאינו חוצה את כל עובי הגיד. קרעים חלקיים יכולים להיות בצד שפונה אל תוך מפרך הכתף או בצד שפונה החוצה ממנו.

קרע בגיד הכתף יכול להיות קרע מלא. בקרע כזה למעשה חל ניתוק של הגיד מהעצם.

גם  דלקת בגיד הכתף עשויה לגרום לכאב בכתף המדמה מצב של קרע בגיד הכתף.

מה הטיפול הנכון עבור דלקת בגיד הכתף?

במקרים של דלקת בגיד הכתף לא נדרש ניתוח קרע בגיד הכתף וניתן לטפל בבעיה באמצעים שאינם ניתוחיים. מחקרים הראו שטיפול פיזיותרפי נכון יעיל בטיפול בדלקת בגיד הכתף בשיעור של עד 85% הצלחה. 

בכדי לאבחן קרע בגיד הכתף או דלקת בגיד הכתף, נעזר הרופא בבדיקות דימות. בדיקת אולטראסאונד המבוצעת בידיים מיומנות יכולה לאבחן ברמת דיוק גבוהה ביותר קרע בגיד הכתף. במקרים בהם נדרשת אינפורמציה נוספת לגבי סוג הקרע  תבוצע בדיקת MRI אשר שופכת אור על איכות ומסת השרירים בנוסף לאיפיון קרע בגיד הכתף. בדיקה זו חיונית לצורך ההחלטה על ניתוח קרע בגיד הכתף. 

טיפול ביולוגי לריפוי קרע בגיד הכתף

במקרים בהם קיים קרע בגיד הכתף שהוגדר חלקי, ניתן לנסות ולטפל בו באמצעות שיפור יכולות הריפוי הטבעי של הגוף. על ידי הזרקה מונחית סונאר של PRP, גורמי שגשוג ביולוגיים, יכול הרופא לרכז את הפוטנציאל הביולוגי לריפוי רקמות באזור הגיד הסובל ובכך לשפר מצב של דלקת בגיד הכתף ולהגביר את תהליכי ההצטלקות וההחלמה של הגיד. הטיפול מבוצע במרפאה, אורך זמן קצר ומאפשר חזרה מיידית לשגרת החיים. טיפול זה עשוי לייתר ניתוח קרע בגיד הכתף  ובכל מקרה אינו פוגע באפשרות לנתח בהמשך הדרך.

ניתוח קרע בגיד הכתף

מטרת ניתוח קרע בגיד הכתף היא תיקון קרע בגיד הכתף. ניתוח קרע בגיד הכתף נעשה על פי רוב באופן ארטרוסקופי. סיב אופטי בקוטר של 5 מ״מ מוחדר לכתף דרך נקב זעיר ומאפשר התבוננות ישירה במבנים הפנימיים. ע״פ ממצאי הסקירה ובהתאם לתכנית, מבוצע ניתוח קרע בגיד הכתף בו מבוצע תיקון הגידים באמצעות עוגנים או באמצעות תעלות בעצם.

 

עוגנים הינם שתלים זעירים עשויים מחומר נספג או מטיטניום המוחדרים אל העצם ומאפשרים תיקון קרע בגיד הכתף באמצעות קשירה של הגיד למקומו האנטומי. תעלות עצם מבוצעות באמצעות מכשור מיוחד ומאפשרות העברת חוטים דרך העצם ללא צורך בעוגנים. כיום קיימים עוגנים העשויים כולם מחוט כך שלמעשה לא נשאר בגוף דבר מלבד החוטים. 

הבחירה בטכניקה היא ע״פ שיקול המנתח ובהתאם לממצאים בזמן הניתוח. אין הבדל מבחינת התוצאות. 

אפשרויות נוספות מלבד ניתוח קרע בגיד הכתף

במקרים בהם ניתוח קרע בגיד הכתף אינו פתרון מתאים  (אם מדובר בגיד שהזדקן ואיכות השריר ירודה) מקור הכאב בכתף מאובחן ומטופל בהתאם. כיום קיימת האפשרות להחדיר לכתף בלון מחומר נספג ולמלאו בתמיסת מי מלח. הבלון דוחק את ראש עצם הזרוע חזרה למקומו (קרע מאסיבי בגידים עשוי לגרום לבריחה עליונה של ראש ההומרוס) ובכך משחזר את איזון השרירים הנכון בכתף, מטפל בדלקת בגיד הכתף ומשפר את אחוזי ההצלחה בטיפולי הפיזיותרפיה. הניתוח כולו אורך כ 20 דקות. 

לאחר הניתוח יש לבצע פיזיותרפיה המותאמת באופן אישי למטופל ע״פ סוג הניתוח אותו עבר.

שתפו דף זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
פתרון לקרע בכתף, דלקת בגיד הכתף, קרע בגיד הכתף